Tudta n?
Paradi Orsolya 2005.11.03. 10:31
A cumaei Sibylla kultusza egsz Rmban ismert volt...
Tudta n, hogy? A cumaei Sibylla kultusza egsz Rmban ismert volt. Nem llnak rendelkezsre olyan forrsok, mint a delphoi esetben. Ugyanis Varro, Vergiluis, Ovidius hatsos, de tbbnyire klti kpzelet szlte rsai nem jelentenek hiteles forrst tevkenysgre, letre vonatkozan. Valsznleg az erthrai Sibyllval volt azonos, aki Cumaeben vndorolt. Tbb mellkneve is volt, mint Amalthea, Dmo, vagy Dmophil. Jslatait grg nyelven adta tudtra az embereknek. Hogy ez a Sibylla jelent volna meg Tarquinius Seberbusnl a jsknyvekkel, abban mr az kori szerzk sem voltak biztosak. Tny, hogy a Sibylla-knyvek megvsrlsa s rzse, teht a jslatoknak a rmai llam rszrl trtnt elismerse egyttal Apolln kultuszt is meggykereztette Rmban. A cumaei Sibylla magnszemlyeknek sohasem jvendlt a sorsrl, t csak szentusi hatrozatra krdezhettk meg. Szigor bntets rte azokat, akik a jslatokat nhatalmlag kzztettk. Az egyik ilyen visszalskor az illett, mint az apagyilkost volt szoks: brzskba varrtk, s a tengerbe dobtk. Tbb jelents eltrs figyelhet meg a rmai s grg Sibylla kztt, pldul abban, hogy milyen clbl krtk a jslatot. A szentus sokszor nem azrt fordult a jslatokhoz, hogy a jvend fell tudakozdjk, hanem azrt mit tegyenek, hogy az pozitv kimenetel legyen. A jslatok teht szksgszeren a szerencss vget vettettk elre, aminek megvalstsa mr magukon az embereken mlott. Mg egy lnyeges klnbsg volt a rmai s ms Sibylla-jslatok kztt: a versbe foglalt jvendlsek vagy tancsok formjt illeten. A jslatokat ugyanis gynevezett akrosztichonokban fogalmaztk meg, azaz olyan versekben, amelyekben a versszakok, vagy egsz versek kezdbeti sszeolvasva mindig egy nevet vagy egy blcs mondst adtak ki.
|